Enten du skal selge bilen eller levere den tilbake til forhandler etter endt Privatleasing- /Leasingperiode, må bilen takseres. Beløpet på skader og bruksslitasje kalles verdiforringelse hvis du skal selge bilen, mens for Privatleasing-/Leasingkunder kalles dette unormal slitasje, eller påkost.
Har du vært forsiktig med bilen din i Privatleasing- /Leasingperioden, vil ikke disse kostnadene være store, eller kanskje ikke tilstedeværende i det hele tatt. Da belastes du ikke for noen ekstra kostnader ved tilbakelevering av bilen.
Er det derimot fremkommet kostnader som defineres som unormal slitasje, faktureres du som Privatleasing-/Leasingkunde dette beløpet som en sluttfaktura. Skulle du være uenig med de vurderinger gjort av din bilforhandler anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann (eks NAF) vurderer saken. Takst etter fremstilling for nøytral tredjepart gjøres gjeldende.
Før takstmann kan gjøre sin vurdering må du komme til enighet med din bilforhandler om hvilke forhold som ønskes vurdert. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leietaker.
Hva defineres så som unormal slitasje?
Norsk bilbransje har satt en standard for hva som regnes som normal og unormal slitasje på en bil. Med unormal slitasje menes slitasje ut over det som kan forventes på en bil med en gitt alder og kjørelengde. Vi benytter oss av NAFs retningslinjer.